Mitt liv som kund

Det finns många sätt att vinna, men långt fler att förlora. De senaste veckorna tycker jag att jag har testat de flesta.
I helgens ST- och EU-omgångar satte jag fyra spikar av fem, räknar vi in ett privat system jag delade med en vän blir det sju av åtta.

I viss mening hade jag alltså tur.
Ändå blev det nada.
Så kan det gå när man vaskar 65-procentare med 40 procent vinstchans och de har den dåliga smaken att vinna rätt ut.

Jag vet att det inte är mycket att göra åt saken. Hur man än försöker åka den berömda ”slalombanan” mellan åsnor och värde så måste minst ett och gärna två kräks-tecken (av typen Huddersfield, Middlesbrough, Millwall och Reading i lördags) bort från kupongen om den ska kunna tjäna pengar. Fördelen med att spela reducerat är att man inte behöver vaska lika många.

Antalet 7:or på TT och PP den senaste veckan orkar jag inte ens räkna. De suraste var nog när Verona tappade 2-0 i 59:e minuten till förlust mot Milan, och när Brentford mirakulöst misslyckades med att kvittera mot Chelsea (minns jag rätt att Pontus Jansson avlossade en stenhård volley från 2 m håll och träffade målvakten i huvudet?).

När jag gick och la mig i söndags var känslan: ”Nu ska jag ta en paus för att ladda om batterierna och det ska bli skönt”.
Sedan vaknade jag på måndag morgon och såg:

1. Midweek EU med 5 m kr JP.
2. ST med 20 m kr JP.
3. Måndags-TT med 250 k added.

Ni fattar själva. Det går ju bara inte att ta semester nu.
Det här kan mycket väl bli årets värdemässiga höjdpunkt, särskilt som kupongerna ser hyfsat knepiga ut.

Om jag ska våga mig på en gissning stannar omsättningen under 10 miljoner på EU. Skulle den bli 9 miljoner hamnar återbetalningsgraden på 94,5 procent, vilket är helt enastående.

Stryket är svårare att gissa, men det skulle förvåna mig om omsättningen överstiger 40 miljoner. I så fall blir återbetalningsgraden 84 procent, vilket också är mycket högt. Skulle omsättningen stanna vid 35 miljoner blir den 91 procent, vilket dock kanske är väl optimistiskt.
Summa summarum: två mycket intressanta omgångar varav Europatipset nog är den med allra högst värde.

Veckans tips 
Studera utdelningskurvan noggrant innan du lämnar in! Jag har nämnt detta förut, men det kan inte betonas nog.
Det kan se smarrigt ut med en högsta beräknade utdelning på 3,5 miljoner, men om 900 av dina 3 700 rader ger under 100 k så är det mest en illusion. Glöm inte att det är dessa 900 rader som kommer att stå för en massiv majoritet av dina 13-rättsvinster.

Om stapeln längst till vänster är avsevärt högre än de kommande staplarna som i grafen nedan – jobba om!

Nu tror jag det är dags att introducera en liten miniserie. Det slog mig häromdagen hur orimligt mycket tid och energi jag tvingas lägga på frustrerande supportkontakter.
Någon som känner igen sig?

Hur ska man hantera det när man tvingas förklara allt för femte gången för den femte supportpersonen och de inte orkar följa mejltråden bakåt eller föra några anteckningar om vad som sägs? När allt man får är ”god dag-yxskaft-svar”?
Själv pendlar jag mellan stoisk självbehärskning, mild (eller inte så mild) sarkasm och oåterhållen vrede, allt efter dagsform.

Vi börjar 2018, med en lättsam historia …

”Gräsklipparen”
Vi har en ganska stor tomt och jag var fruktansvärt less på att klippa gräs. Jag la minst en timme varje gång och under högsäsong krävde mattan två klippningar i veckan. Lösningen var förstås en robotgräsklippare.

Jag bestämde mig för en Husqvarna Automower 315. Den ser ut så här:

En vecka efter att jag beställt den från Bygghemma fick jag avisering om att den ankommit till mitt utlämningsställe. Redan när jag såg paketet anade jag oråd – det var något med formen som inte stämde.

När jag kom hem och packade upp den visade det sig mycket riktigt att den inte innehöll någon robotgräsklippare utan en motorsåg.
Ok, shit happens. Jag ringde Bygghemma och förklarade situationen.

Men de var svåra att övertyga.
”Är du säker på att det inte är en robotgräsklippare?” frågade supportpersonen med inte så lite skepsis i rösten.
”Jodå, det är jag.”
”Ok, men jag vill nog ändå att du tar en bild av produkten och mejlar den till oss.”

Sagt och gjort. Jag mejlade dem en bild och skrev:
”Om detta är en Automower 315 så har ni i varje fall glömt att skicka med hjulen”.

Ett par dagar senare fick jag ett nytt paket, denna gång innehållande en robotgräsklippare.
Jag mejlade support och frågade vad jag skulle göra med motorsågen – någon returfraktsedel hade jag inte fått. Jag fick inget svar och nu tre år senare tjänstgör sågen på vårt sommarställe i Skåne.

Ha en bra vecka, folks!
Johan Kretz