Bara att ta nya tag efter en helg som hade kunnat bli riktigt fin med lite medstuds i avgörande lägen.
På söndagens EU var mitt och Sparvens gemensamma ett Strasbourgmål ifrån 13 och när en straffsituation uppstod i slutminuterna var det nära, men domaren valde att fria efter VAR-kontroll.
Mitt eget 117 kr (matematiskt) var också hyggligt nära. Mina fyra spikar Manchester United, Barcelona, Dortmund och Leipzig vann med totalt 19-4 (!), men vaskarna av Sassuolo och Atlethic Bilbao spolierade dagen.
Den sistnämnda hade varit hedgebar vid 13, och jag ångrar inte någon av dem.
På lördagens ST hade Sparven och jag vittring på miljonutdelning. Birminghams kvittering och Watfords segermål förstörde dock chanserna. I ärlighetens namn ska väl sägas att Derbys seger (som vi behövde för att inte få spik City i kvällsmatchen) satt hårt inne, även om den ser ut att ha ha varit ytterst välförtjänt.
Det är inte ofta jag helar Citys matcher så lite surt att inte få utdelning när man gör det och de förlorar. Detsamma gäller förstås att bomba in fyra spikar utan att få något för det, som på söndagen.
Helgens enda framgång för egen del, förutom några oddsspel, var söndagens tidiga TT som satt för 3,9 k. Det hade kunnat bli 10 k i stället om inte Real Betis replikerat nästan omgående på Mallorcas kvittering i slutskedet av den matchen.
Challenge – inte så bra som det kan verka?
I min förra krönika skrev jag om hur man bör värdera spelomgångar. Den minnesgoda kommer kanske ihåg sammanfattningen: en bra omgång ska ha ett stort, positivt totalt spelvärde och värdet ska dessutom gå att realisera.
Detta gäller förstås alla poolspel. En spelform där det är särskilt lätt att lura sig själv är Challenge. Som ni kanske har lagt märke till streckar Challengespelarna fullständigt uppåt väggarna, mycket mindre korrekt än till exempel Topptipsetspelarna.
Men det betyder inte att Challenge nödvändigtvis är ett bra spel.
Spelet har ett antal specifika nackdelar:
- Låg omsättning – gör det svårt att få betalt för högoddsare.
- Hög lägsta radkostnad (5 kr) – se ovan.
- Högt spelavdrag. 25% är mycket när det ska fördelas över endast 6-8 matcher.
- Går inte att reducera (annat än genom att lämna in flera olika system).
Omsättningen och radkostnaden
Omsättningen avgör hur högt totalodds du kan ha på din svåraste rad. Någon exakt gräns finns inte, men låt oss ta ett exempel.
Om du tror att omsättningen kommer att landa på 60 000 kr så finns det 0,75 x 60 000 = 45 000 kr att vinna. Din svåraste rad kostar 5 kr att lägga (det gör ju alla rader), så vid ett totalodds högre än 45 000/5 = 9 000 har du förväntad förlust till och med om du vet med säkerhet att raden gör dig till ensam vinnare.
Men 9 000 vore på tok för högt. Du kan mycket väl komma att dela vinsten med både en och två spelare om din rad sitter. Dessutom vill du ju inte gå even – du vill vinna. Ytterligare en anledning att ha marginal är att du antagligen använt dig av Svenska Spels odds, som på grund av spelavdraget är lite för låga för att korrekt spegla sannolikheten för utfallen.
Det här är ingen exakt vetenskap, men jag skulle nog inte vilja ha ett maxodds högre än 3 000. Ett bra riktmärke skulle alltså kunna vara att inte låta maxoddset vara högre än 5% av omsättningen.
Ett sådant maxodds (som du enkelt räknar fram genom att multiplicera de högsta oddsen för de valda tecknen i varje match med varandra) begränsar dina möjligheter att jaga understreckade skrällar. Det tvingar dig att spela lite mer som folk i gemen, och därmed ge upp en del värde.
Spelavdraget
Jag skrev inledningsvis att 25% är ett högt spelavdrag. ”Vaddå då, på stryket är det ju 35%”, kanske du invänder?
Ja, men det är på 13 matcher.
Spelavdraget innebär att du börjar varje match på ett 6-matchers Challenge med nästan -4,2%. Du måste alltså slå spelarkollektivet med mer än det på varje match (i genomsnitt) för att kunna gå med vinst.
”Aha”, tänker du kanske. ”Då är väl de omgångar som har 7 eller 8 matcher att föredra? På 8 matcher börjar man ju bara varje match på -3,1%”.
Ja och nej. Resonemanget vore korrekt om Challenge hade miljonomsättning, eller om lägsta radkostnad var 1 krona.
Men eftersom vi har svårt att realisera alla värden ens på en 6-matcherskupong så är vi inte så behjälpta av 8 matcher. Om något tenderar de extra matcherna att öka variansen då vi kommer att vinna mer sällan och omsättningen hindrar oss att spela så värst många fler rader.
Ingen reducering
Eftersom omsättningen inte tål för många skrällar men du likväl behöver dem hade det varit bra att kunna sätta villkor av typen ”min 1 max 2”. Dessvärre verkar det inte finnas några reduceringsprogram för Challenge.
Man kan så klart lämna in flera kuponger, men orka …
Sammanfattning och några konkreta tips
Jag tror inte att Challenge är något särskilt bra spel, men varje omgång har sina egna förutsättningar och den extrema felstreckningen kan emellanåt gå att profitera på.
Om du väljer att spela, ha då följande i åtanke:
- Räkna alltid ut totaloddset på din svåraste rad. Låt det helst inte bli högre än 5% av vad du tror att omsättningen landar på.
- Undvik åsnor. Tänk på att du redan startar matchen -5%. Understreckade favoriter är, förutom att de har spelvärde, ett bra sätt att hålla nere totaloddset.
Om du ändå vill spela en (svagt) överstreckad favorit – gå desto hårdare på värde i övriga matcher. - Om omgången innehåller spel på målintervall – ägna dem stor uppmärksamhet. I regel är 0-1 mål extremt underspelat, men kolla alltid de korrekta oddsen på Pinnacle.
Det senare är också en nödvändighet för att du ska kunna räkna ut totaloddset på din svåraste rad. - Genomsnittsspelaren ignorerar att mycket av värdet finns just i målspelet. Även om tre favoriter vinner kan utdelningen bli hög om alla matcherna slutar 0-1.
- Var vaksam på betingade sannolikheter. Ett exempel är om du spikar eller gubbar i en match. Målintervallet 0-1 kan vara nog så understreckat, men för dig innebär det ju att du spelar på exakt 1 mål (om ingen gör mål slutar matchen kryss).
Inte sällan är dock intervallet så understreckat att det går att spela ändå 🙂 - Ett annat exempel på betingade sannolikheter är när en match inkluderar såväl 1X2, som målintervall och dessutom HU målskyttar/assist. Det kan då finnas enorma värden i ett 0-0-resultat då du kan scoopa tre rätt gratis genom X, 0-1 och X. Även om du inte tror på resultatet i sig så kommer det nästan alltid att vara det överlägset bästa spelet.
Håll ögonen öppna efter sådana möjligheter!
GL!
/Johan Kretz
Edit: I en tidig version av texten angavs felaktigt att spelavdraget är 30%. Det är nu korrigerat.